czwartek, 18 czerwca 2020

BOHO TARAS, CZYLI #PROJEKTSZUWARY





Wizja urlopu spędzanego na własnym podwórku obudziła we mnie głęboko skrywaną tęsknotę za jakimś mało realnym kierunkiem. Jest tyle miejsc, których nie dane mi było zobaczyć, a które nęcą mnie zapachami, kulturą, słońcem i czymś, o co tak trudno w naszych szerokościach geograficznych, czyli kolorystyczną orgią, niekończącą się tęczą rozlaną po ścianach, dodatkach, meblach, ulicach!

Południe Europy, choć całkiem piękne i klimatyczne, to było zbyt mało! Ciągnęło mnie dalej, a moja wyobraźnia rozwijała i budowała jakieś szalone podróżnicze scenariusze.  




Właśnie gdy na horyzoncie zaczęło majaczyć leniwe, gorące popołudnie, zaparkowałam swój camper w wąskiej uliczce na tyłach czyjegoś domu.
W szczelinie kamiennego muru okalającego część posesji, właściciel ustawił leciwe radio, z którego wydobywała się ranchera wyśpiewywana przez Chevelę Vargas.  
Dźwięki gitary mieszały się z powietrzem przesiąkniętym zapachem wilgotnych terakotowych donic, ciężkiej od wody ziemi i słodką, a w zasadzie aż lepką wonią owoców.
Na niedużej ławce, ustawionej w cienistym zaułku, ktoś właśnie odpalił cygaro... Dym zakłębił się w powietrzu, a potem stopił się z wszystkimi zapachami ulicy.



Jesteście gotowi na inspirację Meksykiem?






Drewniany taras – plusy i plusy





Uwielbiam naturalne „materiały” pod stopami - spacer po lekko wilgotnej trawie, stopy grzęznące w piachu czy spacer drewnianym pomostem nad jeziorem... Te tekstury działają na mnie kojąco i wprowadzają w jakiś taki beztroski nastrój.
Poza tym nie wyobrażam sobie szybkiej przebieżki po rozgrzanych betonowych płytach i ciepła, które oddają cały dzień i wieczór. Dlatego wybierając materiał na taras wiedzieliśmy, że nic innego tylko dechy!
Być może taras z kostki, albo płyt nie wymaga corocznej pielęgnacji, być może jest łatwiejszy w obsłudze, ale to wciąż za mało by mnie przekonać, że warto betonować świat wokół swojego domu.



Jeśli kompletnie nie wiesz, jakie wymagania stawia drewniany taras, jak przeprowadzić coroczne olejowanie desek i tylko to powstrzymuje Cię przed posiadaniem takowego, mam dla Ciebie dobrą nowinę! Wszystko co musisz o tym wiedzieć znajdziesz na blogu marki Tikkurila w moim wpisie „Cała prawda o corocznej pielęgnacji tarasów”.


Namaluj nową historię, czyli dlaczego warto mieć drewniane meble w ogrodzie



Drewniane meble to jak puste płótno malarskie – co rok po odpowiednim przygotowaniu (znowu Was odsyłam do wpisu na blogu Tikkurila) mogą diametralnie zmienić charakter i tworzyć tło dla nowej inspiracji.



Ta ławka w zeszłym roku była dość mocno romantyczna – biała, jakby wyjęta z angielskiego ogrodu. Trochę nie pasowała do nas, więc wiedziałam, że w kolejnym sezonie będę musiała pomyśleć o radykalnej zmianie koloru.
Chciałam czegoś krewkiego, temperamentnego! Czegoś nieoczywistego, spoza mojej dotychczasowej palety kolorystycznej.
Wybór padł na kolor M355 – najbardziej meksykański odcień niebieskiego. Bardzo intensywny, w zależności od światła wyciągający z siebie jakby fioletowo-magentowe tony. Przemalowałam ją emalią Tikkurila Everal Aqua Semi Matt 40, która dobrze chroni drewno także na zewnątrz.
Zdecydowanie wolę ją w tej odsłonie, aż prosi się, by spędzić na niej jakieś leniwe popołudnie.







Oczywiście, że jak już zachwycałam się tym kolorem, to absolutnie musiałam przemalować doniczki!

Pozostałe meble tarasowe i donicę pokrył ciemny odcień Piki 5089 (Tikkurila Valtti Plus Complete), bo potrzebowałam kontrastu pomiędzy ścianą, która została pokryta matą z trzciny, a deskami, które pokryliśmy olejem Tikkurila Valtti Wood Oil Akva w kolorze Poro 5087.


Tutaj wersja pierwsza, która aż krzyczała: „mało koloru”!





A tu wersja idealna – kropla różu i tego elektryzującego niebieskiego to coś, na co ten taras czekał.







W ostatniej chwili przypomniało mi się, że dostaliśmy (a było to kilka lat temu) od znajomych starą szafkę, która już dawno miała być tarasową buciarką (jak ja nie lubię, gdy ogrodowe obuwie jest wszędzie porozrzucane!).





Tutaj wykorzystałam końcówki farb i połączyłam je w następujący sposób:
- szuflady pomalował Jeremi kolorem Flamingo K319 (emalia Tikkurila Everal Aqua Semi Matt 40)
- korpus to zieleń M376 (także emalia Tikkurila Everal Aqua Semi Matt 40)
- blat to olej Tikkurila Valtti Wood Oil Akva, którym pokryliśmy deski tarasowe, kolor Poro 5087
- nogi to oryginalne kolory odsłonięte podczas szlifowania.



Roślinność tarasowo-balkonowa



Co prawda inspiracją tarasu był Meksyk, ale z roślinami poszalałam! Przeplotłam ze sobą egzotyczne rośliny domowe, które uwielbiają tarasowanie, rośliny ogrodowe o funkcji typowo dekoracyjnej i te, które są w jakiś sposób przydatne – ludziom i zapylaczom (osoby, które obserwują mnie na Instagramie wiedzą, że straciłam głowę dla pszczół i wszystkie moje tegoroczne działania ogrodowe są z myślą o nich).

Tarasowanie roślin pokojowych

Wszystkie przykurzone i spragnione słońca rośliny, które cały sezon grzewczy dzielnie walczyły z przędziorkami, skoczogonkami i innymi szkodnikami, możesz wystawić na zewnątrz. 





Jest jednak jedna, kluczowa zasada – uważaj na słońce! Ich liście mogą łatwo ulec poparzeniu! Wygląda to właśnie tak jak na liściach mojej draceny. Przeszła ona prawdziwą gehennę, a wystarczyło jedno popołudnie w zbyt nasłonecznionym miejscu.





Trzeba też pamiętać, że ziemia na zewnątrz wysycha naprawdę szybciej! Kontroluj ją i podlewaj!


Dekoracyjne rośliny, które Was nie zawiodą




Od pewnego czasu trwa moda, zupełnie dla mnie zrozumiała, na trawy ozdobne. Mogę polecić Wam spektakularną ostnicę mocną 'Pony Tails'



Pięknie wygląda, gdy wiatr targa te długie źdźbła. Jest doprawdy malownicza, ale ma tendencję do szybkiego rozsiewania. Posiadacze ogrodów muszą na nią nieco uważać.
U mnie rośnie na kilku stanowiskach - bardzo słonecznym, ale też i w półcieniu.

Kolejną trawą, która jest rośliną bagienną, nadającą się więc dla wszystkich miłośników obfitego i częstego podlewania, jest sitniczka zwisła zwana też trawą szklaną.


Każde źdźbło zakończone jest małym, białym kwiatostanem, a całość wygląda rewelacyjnie w wiszącej doniczce.


Należy jednak pamiętać, że roślina ta nie może być w pełnym słońcu.

Jeśli chcecie wprowadzić trochę śródziemnomorskiego klimatu, polecam santolinę cyprysikowatą. Właśnie czekam na pierwsze kwiaty!




U mnie jest na stanowisku słonecznym i od zeszłego roku sporo się rozrosła, mimo iż zapomniałam ją okryć na zimę.

Moim corocznym absolutnym hitem jest bakopa. Kaskada drobnych białych kwiatów (są też odmiany o innych kolorach) w połączeniu z terakotową doniczką wygląda zjawiskowo!


Kolejną rośliną, którą kupuję co roku, to komarzyca. Co prawda nie zauważyłam, aby miała jakikolwiek wpływ na obecność komarów (chyba, że u mnie są jakieś wybitnie harde sztuki), niemniej roślina ta rozrasta się szybko i ma kilka ciekawych odmian kolorystycznych.
W tym roku mam na razie tylko jasną, ale gorąco zachęcam do wypatrywania odmiany o ciemnych liściach.



Na balkon czy taras polecam też różnego rodzaju bluszcze. Jeśli potrzebujesz stworzyć naturalną ścianę dającą cień bądź też odgradzającą Cię od sąsiadów to idealny wybór! Jest sporo odmian, które mają szybkie tempo wzrostu i przetrwają zimę w donicy.


 Rośliny dla pszczół i innych zapylaczy



Ten typ roślin to zdecydowanie moi faworyci w tym roku. Odkąd pojawiły się u nas pszczele rodziny, staram się świadomie wybierać kolejne sadzonki.
Przy okazji okazało się, że niektóre z kwiatów polecanych dla zapylaczy są też jadalne. Być może któregoś spróbuję?

Coraz łatwiej dostępne są różnego rodzaju mieszanki nasion dla pszczół – z łatwością znajdziesz je w internetowych sklepach.
Jedną z takich gotowych kombinacji wysiałam w tej drewnianej donicy.




Poza gotową kompozycją nasion, polecam lawendę (są nawet odmiany przeznaczone do doniczek) .




Pszczoły uwielbiają czosnki ozdobne, ale też kwiaty szczypiorku. Możesz więc upiec w tym przypadku 3 pieczenie na jednym ogniu – szczypiorek na kanapkę, kwiat dla zapylaczy i jako ozdoba!  Mnie osobiście bardzo się podobają.
To jeden z tych kwiatów, który polecany jest jako jadalny.





Kolejna z roślin jest też rośliną jadalną. Ma aromat zbliżony do pomarańczy bergamoty, a jej liście dodawane są do herbat Earl Grey. Wygląda pięknie, rozrasta się szybko (u mnie rośnie w donicy przytarasowej), a jakby tego mało nazywa się pysznogłówka.
Czekam na rozkwit moich, bo szczerze powiedziawszy nie pamiętam, jaki kolor posadziłam rok temu.
Ostatnią grupą roślin, którą warto mieć na balkonach i tarasach są zioła. Lubię mieć pod ręką miętę do wody, bazylię do sałatki z pomidorów czy rozmaryn do focacci. Tego typu ogródek można wzbogacić np. krzaczkiem pomidorów koktajlowych i papryki.


Poza tym będę Was namawiać do roślinnych eksperymentów! Pamiętajcie, że każdy balkon czy taras ma inne warunki i trzeba sprawdzić, które rośliny będą się u Was czuły najlepiej.
Jeśli jesteście posiadaczkami/posiadaczami nawet najmniejszego balkonu świata (szczęściarze, żyliśmy kiedyś w mieszkaniu bez balkonu!), nawet jedna doniczka z rośliną to namiastka natury, za którą w tym roku wszyscy mocno tęskniliśmy.


Na sam koniec po prostu muszę zadać to pytanie - czujecie miętę do naszego ranczowego Meksyku?




ŚCISKAM GORĄCO,
Magda



8 komentarzy:

  1. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne zdjęcia, bardzo mi się podobają. Podobnie taras chcę urządzić, do tego pergole słupsk zamówię, bo koniecznie jakieś zadaszenie musi być. Inaczej latem nikt by na tarasie nie wytrzymał w tym słońcu. Rośliny też miałyby ciężko

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie powiem, bo pomysłowo. Ja przykładowo postanowiłam na swój taras zastosować na podłogę takie https://www.vintagewall.pl/plytki-ceglane-podlogowe płytki ceglane, które są mocne i wyjątkowo wyglądają…

    OdpowiedzUsuń
  4. Samo posiadanie tarasu faktycznie jest bardzo ważną sprawą i jeśli chodzi o mnie to ja również lubię na nim spędzać czas wolny. Zresztą niedawno widziałem nawet w sklepie https://ogrodolandia.pl/meble-na-taras bardzo fajny wybór mebli na taras.

    OdpowiedzUsuń
  5. Warto na pewno byłoby też dodatkowo umieści info o takich aspektach, jak hydroizolacja tarasu, bo to ważny proces. Ale ogólnie wszystko super i pomysł mi się podoba. Co do izolacji tarasu, to tutaj na pewno warto wyróżnić firmę https://waterblock.eu/, która oferuje niezawodne produkty w tym kierunku.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli nie wiecie jak urządzić balkon to tutaj https://polskiebudowlane.pl/portal/jak-urzadzic-balkon/ znajdziecie inspirację :) Ja mam zamiar na wiosnę zabrać się za nasz taras. W końcu będzie tam pieknie :)

    OdpowiedzUsuń